Snorkeltje .... en zo - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van 10us Kokx - WaarBenJij.nu Snorkeltje .... en zo - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van 10us Kokx - WaarBenJij.nu

Snorkeltje .... en zo

Door: T zelluv

Blijf op de hoogte en volg 10us

18 Januari 2015 | Bonaire, Kralendijk

Het wordt onderhand eens tijd dat ik het water rondom Bonaire ga voelen, dus heb ik het plan om langs een duikwinkel te gaan om wat spullen aan te schaffen.

Tussen de middag zie ik mijn buurvrouw druk met de was. Ik wil wel eens weten waar ik van mij uit makkelijk het water in kan om wat moois te zien. Uiteraard niet te ver, want.... ik moet het nog steeds te voet doen. Ze vertelt dat je eigenlijk overal wel het water in kan, maar makkelijk en wel leuk om te zien is in eerste instantie bij de Plaza (vd Valk). De duikschool 'VIP diving' zit net voor de Plaza Resort en daar kun je zowel spullen kopen als duiklessen nemen. Volgens K geven ze ook korting aan ziekenhuispersoneel onder bepaalde voorwaarden. Interessant dus om eens effe langs te gaan.

De 'VIP diving' school/winkel ziet er fris en open uit, en zo ook het personeel. Ik krijg gedegen uitleg op mijn vraag wat ze zoal aanbieden. Toeval wil dat ik precies vandaag 5 jaar geleden mijn PADI open water duikbrevet gehaald heb (18-01-2010). Maar sindsdien nooit meer gedoken, behalve dan 1 duikje met Fr in het zwembad van Vught kortgeleden. Maar die tel ik voor het 'open water' gebeuren maar effe niet mee. Wel goed dat ik het nog een keer vooraf ervaren heb, btw! Ik had van K gehoord dat zij morgenvroeg met een paar anderen een proefduik gaat nemen; een eerste kennismaking met duiken, zeg maar. Ik kan er nog bij en ik schrijf me meteen in om deze basics ook nog eens mee door te lopen. Lijkt me een erg goed plan. Mocht ik daarna nog meer les nodig hebben, kan dat altijd nog geregeld worden uiteraard. Ik word meteen aan Steven voorgesteld - aan zijn taaltje te horen een Belg - die ons morgen gaat instrueren. Om half negen worden we verwacht. Dat wordt dus redelijk vroeg op. Morgen word ik om half vier op mijn werk verwacht en ik heb ook met D afgesproken dat ik morgen mijn huurcontract kom tekenen. E (?, niet zeker dat ik het goed onthouden heb) van 'VIP diving' verzekert mij dat ik uiterlijk om 13 uur de deur weer de deur uitloop. Mooi, dan moet het allemaal net te doen zijn. En zo niet, dan teken ik dat contract wel wat later in de week. Toch!?

Omdat ik vandaag nog het water van de Caribische zee wil voelen én wil snorkelen, wil ik een goeie duikbril, vinnen en strandschoenen (ook voor ín de vinnen/flippers)) aanschaffen. Ik krijg wederom prima uitleg en echt niet meteen het duurste aangesmeerd. De verhuur (rentals) spullen die ze gebruiken is prima materiaal dat degelijk is en lang meegaat (anders zouden ze het uiteraard niet voor de verhuur gebruiken). Ik heb het ook even over evt. duikbril op sterkte, maar ik denk dat ik dat uiteindelijk toch niet nodig heb. Misschien dat het water mijn afwijking al genoeg compenseert. Het TUSA merk schijnt (zie ik ook online) prima te zijn. Ik pas een paar strandschoenen, vinnen en een bril. De schoenen zijn meteen verkocht en ik krijg vinnen en een snorkelset te leen mee. Kan ik vanmiddag uitproberen en morgen laten weten hoe ik ze vind. Goed geregeld. Morgen, na de les en de uiteindelijke aanschaf, wordt het allemaal verrekend en dat betekent blijkbaar ook weer een bepaalde korting, omdat ik materiaal aanschaf én een proefduik doe. Ik wacht het netjes af. Overigens zie ik op Tripadvisor dat 'VIP diving' erg goed scoort. Van de 283 beoordelingen maar liefst 276 uitstekend en 7 goedjes. Moet dus wel snor zitten. En zo voelde het ook wel, moet ik zeggen.

Ik loop terug naar mijn toko om wat strandspullen op te halen en kostbare spullen - nou ja, geld en pasjes natuurlijk - daar achter te laten. Dan loop ik weer terug naar de Plaza Resort en kom daar mijn collega M met echtgenoot tegen. We praten eventjes op afstand (want ik loop op de 'boulevard', en zij liggen op het stukje strand) en dan loop ik naar een wat verder gelegen strandje, vlakbij het restaurant waar ik mijn lopend buffetje eerder vorige week genuttigd heb. Er is daar een trapje waarlangs je het water in kan - altijd handig, hoewel..... blijkt super glad te zijn vanwege alg-aanslag. Ik heb mijn eerste snorkelervaring op Bonaire en hoewel het koraal hier verre van gevarieerd is, voelt het meteen alsof ik in een aquarium zwem: wat een mooie variëteiten aan vissen. Allerlei groottes en kleuren komen voorbij; fanfu.... tastic. Beautiful. Dat belooft nog wat als ik straks de wat betere wateren ga bezichtigen, hetzij duikend, hetzij snorkelend. Ondanks dat het water hier ergens tussen de 25 en 30 º C ligt, voelt het tot mijn verbazing fris aan. Maar ook weer niet zo dat je er de rillingen van krijgt natuurlijk. In de ondiepere gedeelten voel je de temperatuur letterlijk toenemen, grappig. Ik snorkel wat rond - weet niet hoe lang - en ga daarna voor de eerste keer echt even zonnen. Het is vandaag nogal bewolkt. Ik smeer me wel goed in, maar betwijfel of ik hier groot gevaar loop op verbranding. Voor de zekerheid heb ik overigens wel een T-shirt aangedaan voor het snorkelen. Mijn ervaring in 1996 in India staat nog zowat letterlijk op mijn netvlies gebrand. Toen waren A en ik in zuidoost India ook gaan snorkelen, onbeschermd ... want het voelde best fris als je het water uitkwam met die zeewind erop (hoewel maar misschien 100 meter uit de kust). Maar 's avonds jongen.... my God .... we waren totaal verbrand en we waren letterlijk ziek van de blaren. Als ik eraan denk, word ik nog misselijk. Die blaren knapten gedurende de opvolgende dagen onder onze T-shirts, waardoor deze steeds nat werden. Als pleeg heb ik ons toen natuurlijk opgelegd veel te drinken en vooral ook eiwitten binnen te krijgen. De eerste dag waren we echt beroerd en hebben we veel op bed gelegen, weet ik nog. Ik ben zelfs 's avonds nog op zoek geweest naar een apotheek die misschien een verzachtende lotion o.i.d. voor dit soort zaken had, maar nee ..... dat kenden ze daar natuurlijk niet. Ineens schiet me de naam van het dorp weer te binnen; Rameswaram, een plaatsje op het schiereiland van Tamil Nadu richting Sri Lanka.

Maar goed, nu zit ik op Bonaire. Maar dit soort ervaringen neem je levenslang mee. Zelfs met een geheugen als van mij! Ervaringen die gekoppeld zijn aan een emotie of een reuk (of is dat óók emotioneel?) díe sla je wel op.

  • 19 Januari 2015 - 20:00

    Anne-Marie:

    Niet overdreven dus die verhalen van ons ;) Enne...t-shirtje is inderdaad niet overdreven. Ook met windsurfen is het aan te raden evenals je schoentjes. Check de verhalen van je nichtje.
    Geniet van de prachtige onderwaterwereld! Wellicht krijg je binnenkort ook de ervaring van mee zwemmende schildpadden.
    Hopelijk is je eerste avonddienst ook een goede ervaring. Ben benieuwd.
    xxx Soes.

  • 20 Januari 2015 - 20:05

    Conny:

    " In de ondiepere gedeelten voel je de temperatuur letterlijk toenemen, grappig." Nie gauw plassen in dat water; daar wordt het warmer..........dat weet jij ook:-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

10us

Me

Actief sinds 15 Maart 2012
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 82283

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 13 Juli 2015

Werken / leven op Bonaire

27 Maart 2012 - 01 Juni 2012

Down Under for a while

Landen bezocht: